Мариела Нордел сподели няколко основни правила за добро писане!Кулинарката Мариела Нордел

преподаде кратък урок по добро писане на "простолюдието". Тя публикува няколко основни правила, които е добре да се знаят от повече хора - особено от днешните ученици и студенти. Ето кои са те: [caption id="attachment_414589" align="alignright" width="300"]Мариела Нордел Мариела Нордел с кратък урок по добро писане[/caption]

"Споделено в Литературен гид. Споделям и аз... "Майсторски клас по гладко писане - Омберто Яко

1. Не допускай изречения от по една дума. Дразнят. 2. Избягвай фразеологизмите - откак свят светува, те са бита карта. 3. Внимавай да не задръстиш текста с... многоточия. 4. Не ползвай търговски сигли & съкращения и т.н. 5. Помни (винаги), че скобите (дори когато ти се струват необходими) прекъсват нишката на повествованието.

6. Написаното е сграда чийто основи са правописът.

7. Възможно най-рядко поставяй кавички: нищо не "губиш". 8. Никога не обобщавай. 9. Чуждиците съвсем не са индикация за bon ton. 10. Бъди крайно пестелив откъм цитати. Както казва Емерсон: "Мразя цитатите. Изразявам се със собствени мисли." 11. Сравненията наподобяват фразеологизмите.

12. Не претрупвай фразата; не повтаряй два пъти едно и също; да повтаряш два пъти едно и също е излишно (под "претрупване" следва да се разбира ненужното разгръщане или обяснение на идея, която читателят очевидно вече е разбрал от самото начало, без повтаряне).

13. Само тъпите копелета се изразяват просташки. 14. Може би не е лошо да бъдеш повече или по-малко конкретен. 15. Литотата е най-великата от изразните техники. 16. Не смесвай висок и нисък стил - както и да ги изтипосаш, няма да стане по-яко. 17. Ако пишеш скучно, турцизмите също няма да ти оправят дереджето. 18. Слагай, запетайките, където им е мястото. 19. Не минавай често на нов ред. Стига, разбира се, това да не е наложително. 20. Прекалено дръзката метафора е безпомощна като дерайлирал лебед. 21. Между впрочем, употребявай думите правилно, всяка щекотливост може да те провали. 22. Толкова ли не може без реторични въпроси? 23. Бъди кратък и ясен, старай се да съсредоточиш идеите си във възможно най-малкия брой думи, като грижливо избягваш дългите фрази - още повече накъсаните с вметнати изречения между тирета, които неизбежно разконцентрират невнимателния читател, - така че да не допринесеш с твоя начин на изказване за онова в крайна степен наситено и зловредно информационно замърсяване, което без съмнение (и най-вече в случаите, когато става въпрос за текстове, натъпкани с ненужни или лесно избежими уточнения) е една от трагедиите на нашето съвремие, робски подчинено на диктата на медиите, били те електронни или не. 24. Правилната употреба на пълният член може и да ти изглежда най-несъществения проблем, но за много читатели е важен белег за твоят културен статус. 25. Не бъди излишно емоционален! Не злоупотребявай с възклицателните! 26. Ползвайки голям брой деепричастия се излагаш, показвайки, че или превеждаш лошо, или се правиш на забележителен, прибягвайки до не особено типични за твоя език средства. 27. Наричай направо с имената им авторите и персонажите, които имаш предвид, без перифрази. Не забравяй, че още в края на XIX в. така правеше Патриарха на българската литература, когато пишеше златните си страници за Апостола на свободата и останалите. 28. В началото прибегни до captatio benevolentiae, за да спечелиш читателя (ако разбираш какво имам предвид). 29. Всяка завършена фраза трябва да има.

30. И не започвай изреченията със съюз.”, препоръчва Мариела Нордел.